Tuesday 15 May 2012


Bab 10: Di Penghujung Cintaku..Adelia


Dari sofa di ruang tamu Nik Pasha agak tergamam melihat Adelia baru turun dari tingkat atas. Penampilan Adelia yang buat Nik Pasha tergamam. Rugged giler! Tak padan bertudung.
T-shirt putih Hard Rock Cafe ikut badan di padan dengan jaket kulit kaler merah. Seluar jeans skinny kaler biru hitam. Tudung lilit dengan corak bunga pink,hijau dan kuning. Ceria dan sweet je kaler tudung tu. Baju,jaket dan skinny jeans nampak cool dan awesome terletak dibadan Adelia. Perempuan itu begitu pandai bergaya kini. Terlalu cantik membuatkan Nik Pasha terpanar dengan keindahan ciptaan Tuhan. Menarik. Tertarik. Sempat mata Nik Pasha melihat Adelia membawa sebuah Helmet fullface dan tanda tanya bermain dibenak Nik Pasha, Motor? Itu yang berada difikirannya sekarang.


Kak,nak balik ke?” soal Nik Airil siap bangun dari sofa sempat pula menjeling abang sulungnya yang tidak berkelip melihat kakak iparnya. Huh..Baru tau siapa kakak ipar Aril! Nak compare dengan Darwina tu tak dapat der..nak challenge! Kutuk Nik Airil di dalam hati.


Haah,esok akak kerja pagi. Direct sampai Ahad.” beritahu Adelia sebab kenapa dia harus pulang awal ke rumah sewanya. Tidak bermalam.


Nak balik dah Yaya?” Soal Maria yang baru keluar dari dapur lalu pergi mendapatkan Adelia. Lantas dipeluk menantunya dengan mesra. Nik Pasha pandang tanpa bersuara. Di dalam hati betapa mesranya mereka semua dengan Adelia. Cemburu juga apabila melihat kemesraan itu. Macam orang asing pula dia di dalam rumah ini. Aku ke dia orang luar sekarang ni?! Tengok tu..berlagak betul semua orang di dalam rumah ini sayang kat dia. Huh..meluat pula Nik Pasha dibuatnya. Hilang terus kekagumannya pada Adelia sebentar tadi.


Yelah,Mama! Esok pagi kerja.” ujar Adelia dengan manja. Lantas dicium pipi Mama tersayang.


Careful bawak motor tu.” Maria memberi peringatan terhadap Adelia supaya berhati-hati. Naluri keibuan bimbang dengan keselamatan Adelia ketika merempit di jalan raya. Merempit tu..


You know me..mama! Bawak macam semut. Don't worry!” Adelia berlawak lantas tersengih. Macam semutlah sangat! 10 minutes..Gombak dan Serdang cepat je sampai. Highwaykan melambak..


Semutlah sangat kak!” Nik Airil tunjal dahi Adelia dengan manja. Adelia tergelak. Well..


Whatever..janji dengan mama bawak dengan berhati-hati. Sampai call mama.” macam semut ke?! Macam lipas ke?! Janji selamat sampai. Dah tak kuasa nak membebel tentang had kelajuan memandu dengan Adelia. Bukan nak dengar pun. 10 minit lagi..bunyilah deringan telefon cakap dah sampai. Apa lagi merempitlah si Adelia sempit.


Okay,janji! Ma,Yaya balik dulu tau.” tangan Maria disalam dan dicium. Kemudian Nik Airil pula bersalam siap cium tangan Adelia. Adik yang baik..hehe..


Kirim salam dengan papa. Yaya tak dapat nak tunggu papa balik solat dari surau. Esok kerja pagi uniform pun belum iron lagi ni.” pesan Adelia. Maria angguk mengerti pesanan menantunya itu.


Nik Pasha terangkat kening. Budak ni kerja apa ye? Uniform? Askar ke? Siap bawak motor lagi. Askar kut.. tak pun polis. Iyelah,nampak lasak je naik motor. Itu yang nampak cool je minah ni sekarang. Tak terfikir oleh Nik Pasha yang sebenarnya Adelia seorang jururawat.


Adelia pandang sekilas ke arah Nik Pasha yang sedang tekun melihat tv dan langsung tidak berpaling ke arahnya yang rancak berborak dengan mama dan Aril. Yelah..aku ni siapa? Terasa juga hatinya. Sepanjang keberadaannya di rumah ini lelaki itu langsung tidak berkata apa-apa pun terhadapnya. Nak memerli dan bertekak seperti dulu-dulu memang taklah. Nak tanya khabar secara baik-baik jauh sekali. Sombong giler. Hm..bawak dirilah kalau macam ni..bawak diri balik rumah. Ngeeee..


Sebentar kemudian terdengar deruman motosikal berkuasa besar keluar dari perkarangan rumah. Nik Pasha nak juga melihat motosikal jenis apa yang dibawa oleh Adelia tapi dia segan. Sudahnya dia 'stone' je mengadap tv. Astro Oasis tu. Bakal imam muda ni. Nik Airil yang kembali semula ke sofa..Erk!! Bakal imam muda ke abang aku ni?! Bagus! Bagus! Layan je la benda baik.


Nik Pasha tak lena tidur teringatkan budak hippo. Berubah betul budak tu sekarang. Pergi London Weight Management ke apa ni? Kurus melampau pulak dia lihat. Bentuk badan begitu menggiurkan kalah supermodel. Malah bertudung pulak sekarang. Fesyen tudung apa yang di ikuti oleh budak itu pun dia tidak tahu. Enam tahun berada di luar negara dan pulang ke tanah air inilah pertama kali dia melihat fesyen bertudung sebegitu. Cantik walaupun berbelit-belit. Terpanar melihat wajah Adelia dengan pemakaian tudung begitu. Terlalu cantik tidak perlu menunjukkan rambut ikal mayang atau blonde. Begitu indah. Tak sangka Adelia menjadi terlalu cantik sekarang. Nik Pasha tidak tahu apa perasaannya kini setelah melihat Adelia. Masihkah mahu meneruskan niatnya untuk bercerai? Nik Pasha bingung. Darwina..Nik Pasha cuba selami hatinya dalam-dalam. Cintanya pada Darwina. Ya! Cintanya hanya untuk Darwina. Nik Pasha tetapkan hati. Dia tahu apa yang membuatkan dia susah hati sekarang dan sukar untuk meneruskan niat untuk bercerai kerana tarikan fizikal yang ada pada Adelia kini. Hatinya jadi berbelah bagi. Nik Pasha nekad hasrat untuk bercerai akan diteruskan. Lagipun nanti dia akan memulakan posting housemanshipnya di hospital. Kesibukan bekerja di hospital pasti akan membuatkan dia lupa pada perempuan itu. Peluang untuk bertemu muka pasti kurang. Within six month..semuanya akan berakhir dengan penceraian. Ya,pasti..


Adelia sedang iron uniformnya. Sambil iron boleh pulak dia teringat kat Nik Pasha. Bertambah handsome pulak suaminya itu. Cair hatinya. Hm..handsome pun bukan suaminya sukakan dirinya pun. Masih tetap seperti dulu. Membenci..
Siap bawak balik awek cantik tu. Sudah tentu kekasih hati lelaki itu. Bakal doktor juga seperti Nik Pasha. Adelia sedar itu strategi halus dari Nik Pasha supaya dia sedar diri. Nak dibandingkan dengan dirinya setakat nurse je kot memang jauh bezanya. Adelia berasa rendah diri. Wake up! Fighting Adelia..nurse pun okay apa. Kerjaya yang murni juga seperti doktor kerana bekerja merawat orang yang sakit. Positive thinking.
Kalau Nik Pasha nak mengakhiri pernikahan mereka dengan penceraian Adelia redha. Adelia dah lama bersedia sebenarnya. Hm..Dahlah, baik aku tidur dari ingat suami yang tak pernah nak ingat kat aku. Gumam Adelia. Tangannya cepat iron uniform supaya cepat selesai. Mata dah mengantuk bantal dah memanggil. Nik Pasha.. Good Night!


Pagi-pagi Adelia memecut motosikalnya ke hospital. Inilah kali pertama Adelia membawa motosikalnya ke tempat kerja. Kalau bukan kerana Suzuki Swiftnya masih di pusat servis kereta, Adelia tidak akan membawa motosikalnya ke tempat kerja. Tidak sesekali. Nurse bawak motosikal berkuasa tinggi tidak pernah di buat sepanjang bekerja di hospital ini. Hatta motosikal RXZ pun tidak pernah kelihatan. Setakat Modenas, EX5, Skuter EGO ramailah yang bawak. Adelia tahu pagi-pagi macam ini yang masih gelap tidak ramai orang lagi di kawasan hospital. Memudahkan dirinya untuk bergegas ke wad. Adelia meletakkan motosikalnya di kawasan parkir motosikal yang disediakan khas untuk staf hospital. Motosikal dikunci dengan betul supaya terjamin keselamatan motosikal kesayangannya. Adelia perasan ada seorang lelaki berdiri tidak jauh darinya juga membawa motosikal berkuasa tinggi sepertinya. Motosikalnya pergh.. Ducati Monster kaler merah memang awesome gilerlah. Kagum Adelia. Lelaki itu pula terpandang-pandang akan dirinya seperti tidak percaya pula. Maklumlah nurse bawa motosikal macam ni mana pernah nampak. Apa? Salah ke? Adelia tidak ambil pusing. Dia harus segera ke wad. Lagi 20 minit hendak ke pukul tujuh. Shifnya bermula tepat pukul tujuh pagi dan dia tidak mahu lambat. Lagipun nak singgah sekejap untuk membeli sarapan di kafe. Adelia beruniform kemas berwarna putih dengan tudung bawal putih berline biru di kepala menandakan identitinya sebagai nurse di hospital kerajaan. Di badannya masih tersarung jaket kulit kaler merah. Tubuhnya nampak langsing dengan penampilan berjaket. Ditangannya pula memegang helmet fullface. Adelia berjalan. Gayanya nampak terlalu ranggi. Lelaki tadi masih memandang langkah Adelia. Nampak sangat diwajah lelaki itu kekaguman dengan gaya nurse bermotosikal berkuasa tinggi. Adelia pula menapak yakin sehingga ke kafe untuk membeli sarapan. Adelia perasan ramai staf hospital memandang pelik ke arahnya. Adelia...? Bolayan..hehe..


Selepas membeli sarapan di kafe dan punch card Adelia menapak ke lif pula. Sambil menunggu di lif Adelia sempat update status di Facebook. Check in: Hospital Serdang via Galaxy Notes. Hehe..berlagak betul nak via..via..Adelia masuk ke dalam lif. Sebelum sempat lif tertutup ada tangan seseorang dengan berani menahan pintu lif dari tertutup rapat. Hei..tak sayang tangan ke kalau tersepit? Terjenggul seorang lelaki masuk ke dalam lif. Adelia perasan lelaki itu agak terkejut melihat dia pun ada di dalam lif yang sama. Lelaki bermotosikal berkuasa tinggi tadi rupanya. Tapi..tak payahlah nak terkejut bagai macam tu. Adelia buat derk..je. Lelaki itu tersenyum ke arahnya. Adelia sekadar membalas senyum dengan nipis terlalu nipis. Setakat nak jaga hati lelaki itu dari berasa malu. Dari tepi Adelia sempat menilik sekilas lelaki itu. Nampak macam cina je mamat ni. Putih macam cina je. Cina ke?! Adelia cuba meneka. Mungkin kot! Tengok-tengok, ada macam muka siapa ye? Pelakon cina tu..Ish..aku ni sempat lagi nak menilik. Buat mamat tu perasan tak ke malu tadi berlagak sombong. Senyum macam tak nak senyum sampai mamat tu malu sendiri tadi. Okay,continue buat derk...je la! Sampai ke tingkat tujuh mamat tu keluar tanpa pandang dia pun. Malu ke? Ada aku kisah..Ngeeee...Adelia pulak bila sampai ke tingkat lapan apalagi dengan bersemangat waja untuk berkhidmat untuk masyarakat Adelia melangkah walaupun dia tahu keadaan wad pasti mencabar seperti biasa.
































3 comments:

  1. best cerita ni....
    bila lagi nak sambung write this story..
    tak sabarlah nak tahu story seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks baca..hrp ada yg sudi bg komen..
      The next entry sabar ye..

      Delete
  2. wahhh...mesti nnt pasha jdik dktr kat hspital adelia keje..hehhe..bestt..

    ReplyDelete