Tuesday 15 May 2012

BAB 3: Di Penghujung Cintaku..Adelia


Kenapa ni Adel?” tanya Karina dengan suara berbisik sewaktu mereka menghabiskan masa di perpustakaan sekolah. Adelia cuma tersenyum nipis sambil menggelengkan kepala. Sebenarnya fikirannya menerawang ke arah lelaki bernama Nik Pasha. Lelaki yang egois, sombong, berlagak, dingin dan yang paling teruk mulutnya yang laser. Complete sebagai lelaki yang jerk. Tapi..kenapa jantung ini berdebar bagai nak rak bila mereka hampir nak bercium semalam. Teringat kembali peristiwa di mana mereka jatuh bersama dan mata mereka saling bertemu. Wajah mereka terlalu rapat sehinggakan desah nafas dapat dirasakan. Hangat dan yang paling meresahkan apabila kejernihan mata Nik Pasha terlalu lembut menikam pandangan matanya tidak seperti ketajaman kata-kata dari mulut lelaki itu. Keadaan itu meresahkan Adelia. Hatinya semacam je. Fikiran Adelia berlanjutan sehingga ke rumah. Sampai di rumah dia bertembung dengan Nik Pasha yang juga baru pulang dari sekolah. Pandangan mereka bertemu. Buat pertama kali Nik Pasha cuma membiarkan Adelia berlalu tanpa kata-kata ejekan. Adelia pula naik hairan kenapa Nik Pasha tidak mengutuknya seperti biasa. Mungkin tersalah makan ubat agaknya. Laju Adelia naik ke biliknya. Hatinya berdebar semacam je bila melihat Nik Pasha cuma menyorot pandangan ke arahnya tanpa kata-kata. Handsome pula bila melihat Nik Pasha di sisi motosikal motorcrossnya yang berwarna merah hitam itu. Dan..Nampak macho pula Nik Pasha bila kemeja sekolah putihnya tersorok di balik jaket kulit berwarna coklat gelap. Helmet jenama Arai yg menutupi ke seluruhan wajah kecuali di bahagian matanya memang membuat mata Nik Pasha menggoda apabila menyorot pandang ke arahnya. Nasib Adelia masih dalam keadaan sedar diri kalau dia terleka dengan panahan arjuna Nik Pasha mahu tersalah langkah tersembam di hadapan Nik Pasha tidakkah malu besar bagi Adelia. Oh! Tidak..Tak sanggup di ketawakan lagi.


SPM semakin hampir. Walaupun Adelia belajar bersungguh-sungguh tetapi keupayaan mindanya perlahan. Tidak cukup belajar di sekolah dia pergi ke kelas tusiyen. 24 jam baginya terlalu singkat soal makan pula kalau tidak Auntie Maria membebel jangan harap dia hendak makan. Selalu miss je makan. Autie Maria seorang sahaja yang perasan Adelia semakin kurus sekarang. Kalau tidak kerana bajunya yang XXL mungkin orang akan perasan Adelia sudah semakin kurus sekarang. Dirinya langsung tidak terjaga betul-betul serabai. Adelia begitu struggle untuk berjaya di dalam SPM walaupun peluang untuk mendapat straight A memang mimpi di dalam mimpi. Siapa tahu rezekinya dan usaha gigihnya dia berjaya sekurang-kurangnya adalah A dalam dua atau tiga subjek.

Adelia sedang cuba menyelesaikan soalan matematik tambahan tetapi kepala otaknya tidak dapat mencari formula yang tepat walaupun sudah berkali-kali dia mencuba menjawabnya. Keadaan Adelia kelihatan amat lucu kerana dengan baju tidurnya bercorak kartun Garfield dan kain tuala berwarna biru gelap yang di ikat kemas di kepala. Pensil pula di selit di celah telinga. Mulut di muncung dan di herot berkali-kali. Cuba mencari penyelesaian tetapi gagal. Kepala sudah berserabut. Aduh..payah betul soalan ini. Adelia meletak kedua tangan di tepi kepala dan menekan kuat-kuat. Apa ni..payah betul..

Pintu bilik Adelia terbuka luas dan gadis itu membiarkan saja dia malas nak menutupnya kembali selepas Auntie Maria datang membawa air neslo untuknya. Adelia betul-betul serabut dengan soalan add math yang susah sangat ni. Auntie Maria pula mungkin terlupa hendak menutup pintu bilik Adelia tadi. Nik Pasha kebetulan melalui bilik Adelia berpaling ke arah bilik gadis itu dan melihat Adelia sedang tekun belajar. Nik Pasha tersengih melihat gadis itu yang pada pandangannya kelihatan lucu. Kenapa teruk sangat rupa budak ni?Comot betul!



Belajar bersungguh-sungguh result macam tu jugak.” terkejut Adelia dengan suara Nik Pasha. Pantas kepalanya berpaling. Aduh,kepala aku dahlah berserabut mangkuk ayun ini pula muncul. Adelia membiarkan saja kehadiran Nik Pasha. Dia tidak peduli. Malas hendak melayan.

Nik Pasha pula tidak berpuas hati kerana tidak mendapat respon dari Adelia cuba mencari akal untuk mengenakan Adelia. Dia menghampiri Adelia dan dengan sengaja meletakkan kedua belah tangannya dari belakang Adelia ke atas meja study gadis itu. Perbuatan Nik Pasha seakan sedang memeluk gadis itu dari belakang. Adelia lantas mendongak, mata mereka bertentangan. Sakit tengkuk Adelia melihat Nik Pasha dari sudut menegak macam itu.


“Nak apa?” soal Adelia geram. Kepalanya masih mendongak memandang lelaki itu. Nik Pasha cuma tersenyum sinis. Tetapi pada pandangan Adelia senyuman Nik Pasha kelihatan romantis. Adelia agak terkaku. Mana tidak kaku memang dah kaku pun lehernya asyik mendongak menegak sejak sedari tadi. Adelia tunduk. Lenguh lehernya. Tangannya mengurut lehernya yang sedikit sakit. Mata di sorot ke atas kertas soalan add math. Tangan Nik Pasha masih belum beralih. Bau wangian perfume Georgio Armani dari badan Nik Pasha memang menyesakkan rongga hidung. Hormon adrenalin menyerbu laju hingga ke jantung membuatkan jantungnya berdegup laju. Macam nak race pula jantung aku ini. Adelia cuba berlagak tenang. Control Yaya! Control..Jangan bagi si badigol ni nampak kau nervous.


Dari tadi jawab soalan Add Math tak sudah-sudah lagi. Ini baru soalan no.2.” sakat Nik Pasha. Hendak tergelak melihat Adelia yang kelihatan bersungguh-sungguh tetapi baru menghabiskan satu soalan saja. Tangan Nik Pasha dengan selamba menggosok kepala Adelia dengan berkali-kali. Tuala yang ada di atas kepala Adelia telah tercabut. Adelia tidak selesa dengan kelakuan Nik Pasha. Habis rambutnya berserabai. Nik Pasha ketawa dengan wajah lucu gadis itu. Adelia mencebik geram.


Apa ni?! Tak sukalah.” tangan Adelia menepis tangan Nik Pasha dari menggosok kepalanya lagi. Nik Pasha berdegil masih meneruskan perbuatannya sambil tergelak-gelak. Adelia geram dan lantas bangun dari kerusi. Dia dengan sekuat hati menolak dada Nik pasha jauh-jauh dari dirinya. Sehinggakan Nik Pasha berganjak jauh dari Adelia.


Eh,apa ni?!! Sakitlah hippo!!” Nik Pasha agak sentap juga dengan tingkah Adelia yang kasar. Boleh tahan kuat juga budak hippo ni.


Keluarlah..”Adelia menolak lagi badan Nik Pasha supaya keluar. Dia dah tak sanggup nak melawan Nik Pasha yang benar-benar menguji kesabarannya. Geram betul. Tak habis-habis nak menyakat. Dapat piala besar gajah agaknya kalau dapat menyakat aku. Adelia mendengus marah.


Kau yang tak dapat jawab add math yang senang tu nak marah aku pulak. Bodoh betul!!” bersahaja kata-kata Nik Pasha tiada perasaan bersalah mengutuk Adelia yang ternyata lembap di dalam pelajaran. Tidak pernah seumur hidupnya melihat orang yang sebegitu lembap. Mr Bean pun ada cerdiknya. Sponge Bob yang sengal pun ada bijaknya.


Aku sedar aku tak bijak. Kau tak perlu nak ingatkan aku.” ujar Adelia dengan suara terketar-ketar menahan marah. Adelia berasa hendak meletup. Kata-kata Nik Pasha seperti selalu suka merendahkan dirinya. Adelia benar-benar sakit hati.


Sedar pun diri!” balas Nik Pasha dengan senyuman sinis. Wajah kacak Nik Pasha tidak bisa menyejukkan hatinya yang panas. Kacak kalau mulut macam puaka tidak guna juga. Adelia menyampah tahap gaban dengan sikap Nik Pasha yang tidak pernah berlembut dan menyenangkan hatinya. Entah kenapa Nik Pasha memusuhinya. Adakah kerana luarannya yang tidak cantik malah lembap pula tu. Adelia berasa hendak menangis. Hiba..Apa silap dirinya di mata Nik Pasha. Salah apa aku padanya sampai begitu sekali dia membenci aku?!!


Keluar!! Aku kata keluar!!” Adelia menjerit. Dia telah hilang kesabaran sepenuhnya. Dengan kasar Adelia menolak badan Nik Pasha ke arah pintu. Nik Pasha pula sengaja mengeraskan badan menyukarkan Adelia menolak. Sedaya upaya Adelia menolak. Nik Pasha cuma tergelak menyakitkan hati Adelia. Tolakan dari Adelia tidak menggerakkan badan Nik Pasha sedikit pun. Nik Pasha berpaling dengan tiba-tiba menyebabkan Adelia tidak bersedia dan terpeluk Nik Pasha dari depan. Yang lebih panaskan hati Adelia bila lelaki itu dengan selamba membalas pelukannya dengan kuat-kuat. Eh..dia tidak tahu halal haramkah sesuka hati hendak memeluk anak dara orang?!! Adelia meronta-ronta cuba mengeluarkan dirinya dari pelukan sasa Nik Pasha.


Weh..Aku bukan bini kaulah nak peluk-peluk aku macam ni.” jerit Adelia geram. Masih berusaha melepaskan diri. Apa kes ni?! Jangan buat aku terperasan pula. Hatinya bercelaru. Macam-macam fikiran mengarut berlumba-lumba menyesakkan kepala otaknya. Di tambah jantungnya yang agaknya dah jatuh terperusuk kat buah pinggang agaknya. Mana tidaknya melantun deras macam orang kena kejar dek hantu.


Hippo,aku tau kau suka kat aku tapi aku tak sukakan kau. Sampai bila-bila pun takkan sukakan kau. Jadi jangan perasan dengan pelukan aku ni dan kalau pun kau perempuan terakhir dalam dunia ini jangan harap aku akan sukakan kau.” pelukan Nik Pasha sudahlah membuatkan Adelia terkejut beruk dan bila Nik Pasha menyembur dengan kata-kata nista membuatkan Adelia lagi macam terkena kejutan elektrik. Terus Adelia terdiam tidak lagi meronta bila mendengar Nik Pasha bukan main lagi mengutuk dan mengejinya tanpa belas.


Tolonglah..cermin dulu muka kau yang macam ikan buntal tu.” sambung Nik Pasha mencemuh tanpa rasa bersalah sedikit pun. Telinga Adelia merah bagaikan warna cili menadah telinga mendengar hinaan Nik Pasha. Siap berasap-asap lagi. Maruahnya tercabar.


Apa yang kau merepek ni?!! Aku tak suka kaulah.” Adelia tidak mahu Nik Pasha memperlekehkan dirinya lagi. Dalam hati Adelia sebenarnya tercuit jua dengan lelaki bernama Nik Pasha tetapi cuma di dalam hati. Dia sedar diri. Tidak sepadan. Dia cuma pipit.


Baguslah,mama seboleh-boleh nak padankan aku dengan kau. Jadi,jangan sekali-kali fikir yang aku akan sukakan kau. Dan,kau jangan sukakan aku. Faham!”tegas Nik Pasha yang bengang dengan mamanya yang tidak sudah-sudah hendak menyatukan dirinya dengan budak poyo di hadapannya kini. Apa yang di lihat oleh mama pun tidak tahu. Yang dia nampak gemuk, bulat dan bodoh pula. Soalan matematik tambahan yang senang pun tidak dapat diselesaikan. Berjam mengadap soalan yang sama. Bengap betul. Formula dah di beri tapi masih tidak tahu menggunakannya. Dasar bengap! Cemuh Nik Pasha di dalam hati. Gadis yang berada di hadapannya kelihatan terkulat-kulat tidak tahu hendak berkata apa.


Okay,aku faham! Sila keluar!” Adelia menunjukkan pintu. Dia sudah kehabisan tenaga hendak bertekak dengan manusia badigol macam Nik Pasha. Hati sakit,soalan add math tak dapat di jawab dan akhirnya dia stress sendiri. Nik Pasha tersengih sinis dan menapak keluar. Kemenangan di pihaknya. Suka hatinya dapat menyakiti hati Adelia. Tiada perasaan langsung. Kejam.

Pasha!”panggil Adelia sebelum lelaki itu hampir keluar dari biliknya. Nik Pasha berpaling. Serentak itu Adelia dengan sekuat hati menendang punggung Nik Pasha sampai tertungging di hadapan biliknya. Secepat mungkin Adelia menutup pintu bilik tetapi sempat juga menjelir lidahnya ke arah Nik Pasha sebelum pintu di tutup. Pintu di tutup dan dikunci rapat. Kerusi dan meja di sisi katil di tolak ke arah pintu supaya Nik Pasha tidak dapat membuka biliknya dengan mudah. Nik Pasha yang berada di luar terjerit-jerit marah kerana di tendang. Adelia terkekeh-kekeh ketawa. Puas hatinya kerana dapat menendang lelaki itu tadi. Padan muka! Itulah suka sangat hina aku. Lelaki itu ingat dia bagus sangat. Ingat aku heran!! Tak hinginlah perangai macam setan. Ketukan pintu bertalu-talu dibiarkan.

Nik Pasha menahan rasa amarah yang mendalam. Ingat hendak kenakan budak lembap itu secukupnya tetapi dia pula di tendang sampai tertungging siap tersungkur hampir terkena pagar di hadapan bilik. Sakit dadanya terkena lantai akibat terseret ke hadapan akibat tendangan Adelia yang agak bertenaga. Maklumlah hati tengah membuak marah dihina sesuka hati oleh Nik Pasha.

No comments:

Post a Comment