Wednesday 19 March 2014


BAB 2: DIA PEMILIK CINTA AKU

 
EDLIN berjalan-jalan di Alamanda bersendirian. Sudah biasa, dia bukan ramai kawan sangat. Kawan baiknya, Adelia terlantar di ICU entah bila akan bangun. Selalunya dia akan keluar dengan Adelia window shopping atau menonton wayang. Tengok keadaan, tetapi segalanya telah berubah. Edlin masuk ke dalam kedai buku MPH, saja-saja cuci mata tengok novel baru di pasaran. Sambil membelek novel, Edlin terpikat dengan satu novel dengan synopsis menarik. Selamba bawa novel tersebut ke rak buku paling rare orang nak masuk. Apalagi, rak-rak buku ilmiahlah maksudnya, jarang-jarang orang mencari kalau tiada keperluan, kan..

Edlin cari parking yang sesuai, paling sesuai tempat paling terlindung. Edlin selamba melabuhkan punggungnya di atas lantai tanpa apa-apa alas, dengan selamba juga dia membuka plastic novel yang dibawanya, konfiden tiada siapa yang melihat. Memang tak patut! Edlin buka mukasurat novel dan mula membaca. Kaedah dia sangat senang, baca depan, baca tengah dan kemudian baca belakang. Selesai!

Edlin baca permulaan cerita dengan kusyuk. Selamba dari helaian ke helaian yang lain, tidak sedar di belakang rak ada orang sedang membelek buku-buku.

“Bedebuk!” dua, tiga buah buku terjatuh, yang malangnya terus hempap kepala Edlin berkali-kali, satu persatu.

“Adoi!” Edlin mengaduh sakit. Nasib baik bukunya tidaklah besar sangat. Kalaulah yang besar-besar dan berat, harus masuk wad kerana head injury. Siapa punya kerja ni? Edlin bingkas bangun!

Bangun-bangun, toleh ke belakang dengan riak wajah paling garang. Bersiap sedia nak menyembur api kemarahan. Tetapi, matanya boleh pula terkelip-kelip, terperanjat!

“Awak tak apa-apa? Sorry, tak tahu ada orang kat bawah, tak sengaja..” seorang lelaki meminta maaf dengan wajah bersalah. Edlin hanya terkelip-kelip, kelu.

“Eh, kejap!” lelaki itu tidak sedap hati kerana tidak mendapat respon daripada si gadis. Terus pergi mendapatkan si gadis di rak sebelah. Cereberal concussion, kah? Si lelaki mula tidak sedap hati, buku yang terjatuh boleh tahan tebal juga maklumlah buku medik.

“Awak okey tak ni?” tanya Irfan sambil menjenguk muka si gadis yang pucat lesi. Kaku tak bergerak sedari tadi.

“Er..saya okey..” Edlin seperti baru tersedar. Betul tidak sangka, boleh terjumpa lelaki itu lagi. Seminggu ini, selalu sangat bertembung, apakah maksud di sebaliknya? Edlin pandang lelaki itu dengan wajah paling blur.

“Awak tak okey ni..” Irfan mengagak si gadis jenis lemah sangat, senang terkejut. Pasal tu jadi macam ni. Irfan rasa bersalah pula.

“Jom, ikut saya! Kita pergi food court cari minuman panas, bagi awak selesa sikit. Awak nampak macam terkejut,” ajak Irfan.

“Hah?” Edlin bertambah terkejut mendengar ajakan lelaki itu.

“Jom,” Irfan senyum sambil mendepa tangannya, mempersila si gadis berlalu dahulu.

Di medan makan..

“Terima kasih belanja minum milo panas ni..” Edlin senyum sambil hirup milo panas dengan berhati-hati. Edlin sudah mula bertenang.

“It’s okay, saya selalu nampak awak. Kerja kat mana, ya?” tanya Irfan. Baru teringat, dia selalu bertembung dengan gadis itu di hospital.

“Saya kerja di wad lapan mawar,” beritahu Edlin.

Terdengar saja wad lapan mawar, Irfan terjeda. Itu wad Adelia bertugas, pasti gadis itu mengenali Adelia.

“Ooo..” panjang nada Irfan.

“Saya pun selalu nampak doktor di ICU,” ujar Edlin, selepas itu senyum penuh makna dengan lelaki di hadapannya.

Irfan buat muka tak faham, tersengih Edlin dibuatnya.

“Saya dengan Adelia, bestfriend. Saya selalu nampak doktor pergi melawat Adel,” Edlin beritahu perkara sebenar.

Irfan buat muka terkejut pula.

“Saya tahulah sikit-sikit pasal Adel, tapi tak keseluruhan ceritalah, kasihan Adel. Saya pun, kalau ikutkan hati nak tumbuk-tumbuk muka suami Adel tu tapi..” Edlin jungkit bahunya sambil mencicip milo yang masih terasa panas.

“Okey, saya faham,” kata Irfan dengan wajah agak suram. Mungkin teringatkan Adelia yang masih belum sedar.

“Saya balik dululah!” Edlin tak sedap hati kerana buat lelaki di hadapannya menjadi murung dengan tiba-tiba. Kepala pun terasa sakit sikit, tangannya tanpa sedar bergerak ke kepala lalu digosok perlahan-lahan. Terasa membonjol sedikit.

“Kepala awak tu..” Irfan nampak gadis itu menggosok kepalanya. Mungkin terasa sakit, Irfan rasa bersalah lagi.

“Oh, sikit aje, tak ada apa-apalah,” Edlin senyum buat muka ceria. Tahan sajalah kepala yang terasa sakit. Kasihan pula melihat wajah monyok lelaki itu bila buka cerita pasal Adelia.

“Betul ke?” Irfan ragu-ragu.

“Jangan risau, saya okey aje ni..” Edlin terus bangun. Bersedia ingin beredar.

“Maafkan saya,” mohon Irfan sekali lagi.

“Eh, sikit aje..” Edlin sengih. Sikit? Huhuhu..karang tuam dengan air panaslah jawabnya.

Edlin minta diri, tinggalkan lelaki itu di situ. Tetapi, seperti dia membawa satu perkara baru di dalam hidupnya.

 

PAGI-PAGI lagi, skuter pink ‘kesayangan’ buat hal, tepi jalan pula tu. Cuba cari port sesuai sikit kalau nak merajuk pun, Edlin susah hati bila jam menunjukkan hampir ke pukul tujuh. Ah, sah-sah lewat masuk kerja. Edlin berdecit!

“Haru, haru..kalau nak buat perangai pun biarlah sampai hospital dulu, senang aku masukkan kau terus ke emergency. Parah betul sakit kau sekarang, ya? sikit-sikit batuk, sikit-sikit demam, karang aku pulak yang demam bawak kau pergi jumpa ‘doktor’,” Edlin mengeluh, dah tahu sangat kalau bawa jumpa pomen mahu seratus, dua ratus melayang. Hai..

Start skuter pink berkali-kali tak mahu hidup, nak tak nak terpaksa sorong skuter kesayangan ke hospital. Kalau diikutkan tidaklah berapa jauh sangat tapi bila dah kena sorong, makan masa juga. Berkeringat satu badan itu sudah pasti, bukan lagi janji..

Helmet di kepala dah tak rela nak dipakai dah, berpeluh. Edlin pandang sayu setiap kali ada motosikal lalu atau kenderaan lain yang lalu. Tiada satu pun berhati mulia nak menolong, bukan harapkan sangat sekurang-kurangnya bertanya pun dia sudah senang hati ada juga manusia mengambil berat akan kesusahan  orang lain. Ini, hampeh!

Edlin dengar bunyi motosikal berderum garang dari belakang, macam bunyi motosikal berkuasa tinggi. Tapi, dia sudah malas nak ambil peduli, yang penting dia nak cepat sampai ke hospital. Deruman motosikal berkuasa tinggi berlalu melepasi, dia tak ambil pusing. Tapi, bila deruman motosikal berkuasa tinggi kedengaran semakin dekat dengan telinganya, dia terpaksa ambil pusing. Pelik, kerana motosikal itu berpatah balik. Edlin mendongak.

Terkejut!

“Skuter kenapa?” tanya Irfan dengan senyuman pagi yang menceriakan, bak mentari pagi menyinarkan cahayanya ke seluruh alam. Edlin yang monyok kena sorong skuter seperti baru mendapat tenaga solar dari alam semesta. Tiba-tiba jadi bersemangat!

“Rosak..” kata Edlin perlahan, masih terkejut.

“Oh..meh, saya tolong awak sorong skuter ni sampai ke hospital,” Irfan hulurkan pertolongan.

Edlin angguk, orang dah nak tolong takkan dia nak jual mahal. Lagi-lagi daripada lelaki handsome macam ni, harus tak tolak!

Edlin naik skuter, bersedia nak disorong dengan motosikal besar lelaki itu. Sebelah kaki Irfan diletakkan di tepi skuter Edlin. Irfan bertindak menyorong skuter gadis itu sehingga ke hospital.

“Okey, letak kat sini,” Irfan tolong tolak skuter gadis itu masuk parking. Kemudian, baru menolak motosikalnya pula. Bersebelahan, dah rupa macam bersanding. Edlin tersengih tanpa sedar. Kepalanya boleh over berangan, macam mereka pula bersanding. Mak aii, jauh perginya..sedarkan diri cepat!

“Terima kasih, doktor..” ucap Edlin, terlalu segan dengan kebaikan lelaki itu.

“Oh, pertolongan kecik aje ni..tak ada hallah!” Irfan senyum, seraya membuka glove. Kemudian, membuka helmet pula. Tangannya rancak membetul-betulkan rambutnya yang serabai. Edlin terkelip-kelip melihatnya. Handsome, dowh..

“Oo..” Edlin masih berdiri di situ, tidak buru-buru ke wad. Padahal, dia sudah terlalu lewat ke wad.

“Awak dah bagi tahu wad belum? Awak lambat ni,” tanya Irfan kerana gadis itu masih relaks, tidak buru-buru ke wad walaupun jam sudah melepasi pukul tujuh.

“Eh, saya dah lambat,” barulah Edlin kalut, nak tergesa-gesa ke wad.

Irfan tergelak. Gadis itu kelihatan comel pula bila kalut macam ni.

“Kejap, skuter awak ni macam mana?”

“Er..hm..nanti saya cari pomen,” dari wajah kalut bertukar sugul. Kepalanya dah terbayang duit yang bakal keluar.

“Awak balik pukul berapa?” tanya Irfan.

“Pukul dua lebih, tengok keadaan,” jawab Edlin separuh hati. Kepala tengah sibuk berfikir macam mana nak cari pomen.

“Pukul tiga, saya habis kerja. Awak boleh tunggu saya, nanti saya tengok skuter awak ni,” ujar Irfan. Dia tak sampai hati tengok wajah gadis itu sugul. Mungkin gadis itu bermasalah nak mencari tukang repair skuter. Rasanya tak salah menolong gadis itu, lagipun dia adalah ilmu sikit-sikit tentang baiki motosikal ni.

“Betul ke? Betul ni?” Edlin macam tak percaya lelaki itu masih ingin menolongnya. Besar sungguh budi baik lelaki itu jika ingin menolongnya yang tengah kesusahan sangat ni. Edlin sengih sampai ke telinga.

“Iye..” Irfan tergelak. Gelihati dengan reaksi lucu gadis itu.

“Terima kasih banyak-banyak!” ucap Edlin sungguh-sungguh.

“Tak apa, hari tu saya tak sengaja hempap kepala awak dengan buku. Anggap saja, permohonan maaf daripada saya,” ujar Irfan, masih rasa bersalah dengan kejadian beberapa hari yang lepas.

“Ala..doktor bukan sengaja pun, kan..” kata Edlin cuba mengurangkan rasa bersalah di hati lelaki itu. Kepala digosok tiba-tiba, benjol pun dah hilang.

“Okey, pergilah masuk wad. Nanti kita jumpa pukul tiga,” Irfan mengingatkan Edlin.

Tersengih-sengih Edlin sebelum berlalu, hati dah melayang-layang macam layang-layang. Terasa hatinya semacam, dua macam saja ni..

 

HATI Edlin dah tak sabar menunggu ke detik jam tiga. Nasib baik, wad tidaklah sesibuk mana. Selepas memberi laporan, jam dua setengah dia sudah boleh balik. Lagi setengah jam menunggu seperti setengah abad menunggu, lamanya! Nak menunggu di bawah macam panas sangat di luar. Sudahnya, Edlin solat zohor dahulu di surau. Usai solat, ngam-ngam pukul tiga. Edlin siap cepat-cepat, tidak sabar nak berjumpa pengeran kacak dengan Ducati Monsternya.

Sampai di tempat parking motosikal, lelaki itu sudah menunggu.

“Sorry, doktor pula yang kena tunggu,” Edlin mohon maaf.

“Eh, saya baru aje sampai,” Irfan senyum menyedapkan hati gadis itu.

“Oo..okey..” Edlin balas senyum lelaki itu.

“Meh, saya tengok skuter awak ni,” tanpa berlengah Irfan cuba melihat skuter gadis itu mana silapnya.

Edlin bertenggek di tepi, melihat skuternya dioperasi oleh doktor anaest. Macam tak boleh blah, kan! Harap skuternya tak paralyse sudah! Itulah satu-satunya kenderaan yang dia ada dan satu-satunya harta yang dia ada. Buruk-buruk pun, sudah banyak skuter itu berjasa dengannya.

“Dah berapa lama awak tak service skuter awak ni?” tanya Irfan. Wajah lelaki itu sudah kemerahan disimbah peluh.

“Er..” bila? Macam dah lama tak service, Edlin tayang sengih..

“Patutlah..” Irfan geleng kepala.

“Jadi?” tanya Edlin. Nak tahu juga diagnosis skuternya.

“Kejap, saya cuba hidupkan,” Irfan tekan starter. Tidak lama kemudian, skuter dapat dihidupkan.

Edlin senyum lega.

“Awak kena bawa pergi service, saya tak jamin skuter ni boleh tahan lama-lama,” Irfan ingatkan gadis itu.

“Beres, balik nanti saya terus pergi bengkel,” kata Edlin dengan konfiden. Tapi, dalam hati nak terus balik rumah saja. Nak jumpa pomen, kena pergi ketuk tabung ayam di rumah dulu. Kalau rasa-rasa cukup, petang nanti dia akan pergi ke bengkel. Kalau tak, kena tunggu gaji masuklah jawabnya.

“Okeylah kalau macam tu,” Irfan senyum sambil mengesat tangannya yang dah berminyak hitam.

“Terima kasih doktor!” ucap Edlin. Ceria sungguh hatinya kerana skuternya sudah elok.

“Jangan lupa pergi service tau! Nasib baik skuter buat hal dekat-dekat dengan hospital kalau kat tempat-tempat sunyi bagaimana?” Irfan tak sudah-sudah mengingatkan gadis itu.

“Baiklah, karang jugak saya pergi service skuter saya,” Edlin senyum lebar-lebar. Tengok tabung ayam dulu, kalau cantik..ON! Kalau tak, OFF!

Edlin lambai tangannya, biarkan lelaki itu berlalu dahulu.

 

TABUNG ayam dibuka dari bawah, dikeluarkan segala isi yang ada. Kepala terus layu ke bawah. Hai..

“Mana cukup!” Edlin mengeluh. Terlupa minggu lepas dah dikeluarkan sedikit duit untuk diberikan kepada ibunya yang berada di kampung. Bulan ni memang perit sedikit kerana banyak duit telah digunakan untuk adik-adik yang baru memulakan sesi persekolahan tahun baru. Gaji yang ada pun cukup-cukup makan. Edlin mengeluh lagi.

“Harap kau boleh bertahan sampai hujung bulan la skuter,” Edlin rebah badan ke tilam. Kelip-kelip matanya merenung siling. Susah hati..

1 comment: