Thursday 7 June 2012

Bab 13: Di Penghujung Cintaku..Adelia


Dua bulan berlalu..


Hari ini Adelia tumpang Dr Irfan pergi ke tempat kerja. Dengan Ducati Monster tau. Syok giler! Dengan kelajuan yang dipandu oleh Irfan tadi membuatkan Adelia rasa nak bertukar tempat pula. Bagi dia yang memandu jentera hebat itu. Pasti suatu pengalaman yang menakjubkan akan tercipta.


Adelia tak menyangka yang dia boleh serapat itu dengan Irfan. Sesiapa yang bergelar perempuan pasti akan terjatuh hati dengan lelaki bernama Dr Irfan Farel. Tapi..bagi Adelia, Irfan seorang teman yang memahami dan yang paling penting minat pada permotoran berkuasa besar yang membuatkan mereka serapat itu. Kalau bukan kerana Irfan terlalu berkeras nak menumpangkan dirinya ke tempat kerja Adelia memang tidak mahu. Masih menjaga status diri tapi bila teringat perkataan janda to be. Gasaklah..


Adelia turun dari motosikal Irfan siap pegang kedua belah bahu Irfan sewaktu turun. Bergetar hati lelaki Irfan. Tadi sewaktu Adelia memeluk belakangnya ketika menunggang motosikal walaupun tak melekap masih membuatkan jantungnya macam nak berlumba dengan schumacher. Lemah urat sendi. Adelia pula memeluk belakang Irfan berpada-pada tak adalah sampai tangannya boleh bertemu tangannya semula. Sikit-sikit saja. Nasib berlapik dengan jaket tebal dan glove. Apabila dah turun dari motosikal Irfan, Adelia membuka jaket dan helmet lantas diberikan kepada Irfan. Lelaki itu punyalah. Irfan menggelengkan kepala.


Awak simpanlah nantikan saya hantar awak balik.” ujar Irfan dengan senyuman menawan. Lemah urat sendi Adelia melihat senyuman Irfan aka Vic Zhou ni. Comelnya..


Okay,thanks tau!” Adelia berterima kasih. Adelia tahu dia berdosa. Dia dah jadi isteri curang. Selamba keluar dengan lelaki lain walaupun bersuami. Biarlah..Allah tahu dan di tempat kerjanya ini tiada siapa tahu dia sebenarnya telah berkahwin hatta zaman kolej pun tiada siapa yang tahu. Masih dengan watak bujang. Jadi tiada orang yang akan memandangnya serong. Tapi..Adelia masih diburu rasa bersalah dan berdosa. Ampunkan aku,Ya Allah..


Nik Pasha kagum melihat sebuah motosikal melintas di hadapannya. Matanya melirik sehingga motosikal itu berhenti di hadapan hospital. Ducati Monster motosikal pujaan. Nik Pasha nampak seorang wanita berhelmet fullface turun dari motosikal tersebut siap berpegang pada bahu lelaki yang membawa motosikal itu. Nampak mesra dan romantik. Kalau Darwina suka naik motosikal besar macam tu dah lama dia angkut datang kerja macam tu. Tapi Darwina seorang yang cerewet dan terlalu menjaga dirinya. Tak mungkin nak merempit dengannya seperti itu. Itu yang leceh bercinta dengan cik fussy ni tapi nak buat macam mana kalau hati dah suka. Nik Pasha pandang lagi ke arah dua orang yang tidak dikenali itu. Ketika wanita itu membuka helmet Nik Pasha terkejut bukan kepalang. Adelia? Matanya pandang tepat ke arah Adelia yang sedang berbual dan tersenyum dengan lelaki yang membawa motosikal besar itu. Hatinya berdetak sesuatu yang menyakitkan. Weh..itu isteri aku..


Setelah Adelia mengambil ubatan di farmasi di tingkat tujuh Adelia berjalan balik ke wad. Adelia mengambil keputusan menggunakan tangga sahaja pulang ke wadnya di tingkat lapan. Nak naik lif macam pemalas sangat. Ala..setakat setingkat je kot berpeluh pun tak sempat nak keluar. Adelia membuka pintu kecemasan lalu menapak menaiki tangga satu persatu. Menunduk je mengira tangga nak didaki. Sekali mata terpandang sepatu betul-betul di hadapannya. Ini nak hangin ni..dah tau ada orang nak lalu ke tepilah. Itu pun tak faham-faham ke?! Adelia geram lantas mendongak. Hah! Ok..Oww..terjumpa mangkuk tingkat kat tingkat tujuh nak ke tingkat lapan rasa bertingkat-tingkat pulak rasanya. Adelia tak dapat nak tahan panahan mata Nik Pasha yang tajam menikam. Bisa tembus jantungku..Teringat ikon bentuk love yang dipanah dengan anak panah. Ha..macam tu la agaknya hatinya dikala ini. Adelia bosan dengan kebetulan yang berlaku seperti sekarang bertembung dan bertembung. Macam tak ada umat manusia lain nak bertembung. Asal bertembung je dia. Boring! Dari menyeksakan hati baik dia blah cepat-cepat. Adelia selamba melintasi Nik Pasha yang betul-betul di hadapannya. Huh..malas betul! Sekali langkah Adelia terhenti dengan tiba-tiba. Lengannya dipaut kuat nasib baik tak tersembam. Apa hal? Adelia hangin. Suka hati nak pegang-pegang tak rela you..
Adelia pandang Nik Pasha dengan pandangan marah. Pantang betul ada lelaki sentuh-sentuh ni terutama mangkuk frozen kat depan ni. Walaupun seinci kulitnya disentuh Adelia tak rela. Rasa nak dipotong tangan mamat frozen ni. Apa hak dia? Dia tak berhak okay hatta seinci pun tidak. Gelaran suami tu dah lama Adelia tong sampahkan sejak terdengar perbualan mama dan papa tak lama dulu. Amboi-amboi..tunggu ayah balik nak ceraikan aku. So..


Hands off! Will you..” Adelia berkata sinis. Tangan Nik Pasha dipandang kemudian dipandang mata Nik Pasha sebagai isyarat supaya melepaskan tangan yang memegang kuat lengannya. Langsung tak tergugat dengan renungan mata Nik Pasha yang tajam.


Dengan siapa kau naik motor tadi?” tanya Nik Pasha serius dan menguatkan pegangan tangannya. Masih tidak mahu melepaskan tangannya. Mata Adelia membulat tidak percaya dengan kata-kata lelaki itu. Apahal nak tahu? Selama ini lelaki itu mana pernah nak ambil tahu tentang dirinya. Hangin betul..


Mind your own business Dr Pasha.” Adelia senyum sinis. Terhantuk apa kepala badigol ni? Dah sewel? Buat apa nak tau? Adelia cuba berpusing sambil cuba melepaskan tangannya. Malas nak layan. Sesaat terlintas di hatinya inilah pertama kali sejak lelaki itu pulang ke Malaysia bercakap face to face dengannya. Terkejut voltan elektrik TNB Adelia rasakan ketika ini.


Aku tak suka kau keluar dengan lelaki. Naik motor pulak tu. Ingat! Kau tu isteri orang.” Nik Pasha mengingatkan Adelia tentang status dipegang sambil menolak Adelia ke dinding dengan kuat siap merapatkan badannya dengan badan Adelia rapat-rapat. Suara Nik Pasha kedengaran tegas dan keras di telinga Adelia. Terpempan Adelia. Jantungnya bergetar hebat. Dengusan nafas begitu dekat dengan telinganya. Serapat itu Nik Pasha menghimpitnya. Ini tak boleh jadi.


Saya isteri orang ke Dr Pasha? Saya tak ingat yang saya ni isteri orang Dr Pasha! Isteri siapa ye?” kata Adelia mengejek betul-betul di telinga Nik Pasha. Suara Adelia betul-betul di telinga Nik Pasha dan kedengaran seakan mendesah. Nik Pasha tersentak bagai terkena aliran elektrik. Tergoda..


Kealpaan Nik Pasha membuatkan Adelia mengambil peluang merentap kasar tangannya dari pegangan tangan Nik Pasha dan terlepas. Kuat betul mau lebam tangan aku ni. Adelia menggosok tangannya beberapa kali. Sakit..Isk! Isk!


Adelia..” Nik Pasha geram apabila Adelia dapat melepaskan diri dengan tipu muslihat. Pandai betul menggoda. Patutlah ramai lelaki duk nak ushar. Hish..aku yang macam ni pun teralpa inikan lelaki lain. Ini tak boleh dibiarkan. Nik Pasha pandang Adelia macam nak telan orang. Adelia berasa dia berada di zon bahaya kini. Sebelum mamat ni buat yang bukan-bukan baik dia blah cepat-cepat. Selamatkan diri..


Saya gerak dululah ye Dr Pasha. Nak marah-marah carilah girlfriend sendiri ye bukan pada saya.” Adelia cepat-cepat beredar rasa nak berlari terus ke wad. Melihat wajah Nik Pasha yang mungkin bertukar jadi Hulk bila-bila masa baik dia cap alip but. Cabut!


Adelia..”


Nik Pasha tak tahu apa yang sedang bergelora dihatinya kini. Hatinya sakit bila melihat Adelia sering menjadi tumpuan lelaki. Macam gula asyik kena hurung je. Ahh..kenapa dengan aku ni? Lantak dialah kalau ramai lelaki yang suka. Aku apa kisah! Tak heran! Yang pasti mereka harus berpisah juga nanti tak kiralah. Tapi..mata ni naik berbulu je bila tengok budak poyo tu selamba naik motosikal dengan entah lelaki mana. Ducati Monster pulak tu. Mat rempit manalah yang duk berkepit dengan bini aku tu agaknya? Desis hati Nik Pasha. Rasa macam dayus pula membiarkan isteri bersukaria naik motosikal dengan entah mana jantan. Cemburu? Entahlah..mungkin aura seorang suami buat aku tak boleh nak tengok saja jantan duk kelek bini aku sesuka hati kot! Mungkinlah..
Tapi..kenapa hati ini sakit? Tak kuat untuk menahan kesakitan yang berdenyut di sini. Nik Pasha menyentuh dadanya terasa degup jantung berirama pelik. Perlahan Nik Pasha menepuk dadanya supaya hilanglah segera kesakitan yang beraja di hati. Wajah Adelia terbayang di mata dengan senyuman menawan, bibir Adelia yang basah merekah merah, gerak langkah Adelia yang membuai perasaan dan suara Adelia bagai kedengaran berbisik di telinga begitu mendayu. Oh..bikin hati dan jiwa Nik Pasha penasaran.


Adelia menghempas badannya ke tilam dengan penuh perasaan. Betul-betul lepas geram punyer..Ini pasal malaun tingkat tadi la boleh pulak terjumpa kat tangga macam tak ada tempat lain nak terjumpa. Siap pegang-pegang pulak tu. Yang paling tak boleh nak blah siap warning suruh jaga diri selayaknya seorang isteri. Tersalah makan ubat apa?! Nama dah doktor takkan tersalah makan ubat kot?! Tak pun dah jadi drug user? Amik Midazolam apa?! Tuduh Adelia melulu. Iyelah..tiba-tiba je jadi busybody nak tahu keluar dengan siapa. Cemburu ke? Takkanlah..Impossible..
Tapi..bila teringat betapa rapatnya badan mereka tadi. Pipi Adelia menyerbu rasa panas. Adelia mengipas wajahnya berkali-kali. Huh..boleh pulak mamat tu buat aksi melampau macam tu. Kang aku repot polis dengan tuduhan sexual harrasment.. Kang! Kang! Hai..Tolonglah..suamiku jangan seksa hati dan jiwaku lagi. Ketenangan hati berkocak hebat.
Adelia buka lagu di dalam smart phonenya lagu kegemarannya sejak akhir-akhir ini. Lagu K-Pop..Severely FT Island. I Love Lee Hong Ki. Hehe... Layan mamat cute ni lagi bagus dari mamat frozen aka stone tu. Suara powerful betul walaupun muka jambu..


Severely – FT Island with English Lyrics

Letting you go without any expression, as if it's nothing

I practice doing that everyday but it's still awkward

I also practiced how to secretly cry while smilling but

I feel like my trembling voice will give it away quickly

Loving is probably hundreds and thousands of times

More difficult than breaking up

But i'm fool that can't live without you – what do you want me to do?

Severely – I guess I loved you too severely

I don't even breath and I look around for you I don't know when I'll be able to stop

Severely, I guess I loved you too severely

I think letting you go is more severe than dying

No matter how much it hurts, everyday I practiced

Trying to get used to spending a day as if it's nothing

I don't think I can forget you anyway

Even if i'm sick with an incurable disease

I'm a fool that can't live without you – what do you want me to do?

Severely, I guess I loved you too severely

I don't even breath and I look around for you I don't knowwhen I'll be able to stop

Severely, I guess I loved you too severely

I think letting you go is more severe than dying

If this was how it's going to be, I shouln't have loved

When will I forget you?

Foolishly, I guess I loved you so foolishly

Because of you, I can't even dream of another love

I'm a fool that only knows you – What do you want me to do?

Severely, I guess we broke up so severely

What's so hard about saying goodbye that I can't even open my lips and am hesitating

Severely, I guess we broke up so severely

You remain deeper than a scar in my heart so I can't erase you


Adelia pejam mata sambil mendengar lagu itu. Penuh perasaan..Ingat boleh alihkan perhatian dari ingatkan suaminya tapi bila mendengar lagu dan melihat liriknya buat Adelia makin susah nak lupa. Begitu menyentuh jiwa..You remain deeper than a scar in my heart so I can't erase you..Betullah walau macam mana pun dia tak ambil pusing atau tak ambil kisah dengan kepulangan Nik Pasha suaminya tetapi masih tetap berbekas di hati. Parut yang ditinggalkan begitu sukar nak dilupa. Haiiiih..Adelia mengeluh.


Adelia baru lepas mendapat panggilan dari mama. Termenung lama bila teringat balik perbualannya dengan mama. Permintaan mama membuatkan dirinya tak sanggup. Adelia sanggup lakukan apa saja kerana mama tapi kalau berkaitan dengan makhluk Tuhan yang paling dia tak boleh hadap tu memang tak sanggup. Hm..nak tolong ke tak ni? Adelia sedang berkira-kira. Aku ni dahlah isteri yang bakal diceraikan tapi mama selamba je suruh bawak balik mamat frozen tu balik rumah. Berat hati nak tolong ni. Dahlah mamat tu on call dua hari berturut-turut pasal nak cover kekasih hati tak sihat. Aku pulak yang jadi mangsa nak kena tumpangkan mamat tu qada balik hours tidurnya dua hari on call. Banyak cantik! Darwina pun satu baru sekali kena on call dah demam. Haih..nak jadi doktor sangat tu! On call pun tak boleh nak tahan. Anak manja betul!! Sudahnya isteri terbuang ini jugak yang kena take care.


"Yaya,tolong Pasha ye! Kesian Pasha dah dua hari tak tidur kena on call. Mama risau Pasha drive kereta dalam keadaan setengah conscious ni” teringat suara mama seakan merayu. Siap boleh buat lawak lagi tu. Mama! Mama! Setengah conscious?!! Ingat telur setengah masak apa.


Tak sampai hati pula nak mengecewakan mama. Walaupun hatinya separuh je nak tolong tapi nak tak nak hadap je la. Adelia pandang jam gantung pada dadanya dah pukul 8.30 pagi. Sepatutnya dia dah pulang ke rumah pukul 7 pagi tadi selepas syif malamnya berakhir tapi oleh kerana permintaan mama dia terpaksa menunggu Nik Pasha habis syif kerjanya pada pukul 11 pagi. Nak tunggu sampai pukul 11 pagi memang mengantuk tak hengat. Sudahnya Adelia pergi tidur sekejap di bilik solat di wadnya.


Dari pintu kaca utama hospital, Adelia nampak Nik Pasha sedang duduk di kerusi panjang yang disediakan khas untuk para pelawat hospital. Hati Adelia dah tunggang-langgang. Gugup. Kali pertama nak berinteraksi baik-baik dengan Nik Pasha dan kali pertama nak bawa balik suami ke rumahnya. Dalam kepayahan Adelia menapak ke arah Nik Pasha.


Jom ikut aku!” Ajak Adelia dengan muka bersahaja. Kontrol jangan tak kontrol. Nik Pasha dia pandang sekejap. Mak aii..muka toya betul dah macam mata panda aku tengok. Lebam. Adelia nak tergelak tapi ditahannya. Itulah nak berlagak hero sangat kat awek sudahnya yang teraniaya badan sendiri.


Nik Pasha cuma mengikut Adelia tanpa bersuara. Menonong je. Kepala dah pening semacam pandangan sekejap menjadi satu sekejap menjadi dua. Berjalan pun macam terawang-awang siap rasa macam dah tertidur sambil berjalan. Mamai..sampai kereta lalu kat depan mata pun nak aci redah je. Nasib baik Adelia sempat menarik tangan Nik Pasha kalau tak free je kena langgar dengan kereta. Nik Pasha macam tak terkesan dengan apa yang hampir terjadi tadi. Adelia geleng kepala ini dah tahap kritikal ngantuk ni. Sedar ke tak ni tengah berjalan ni entah-entah ingat tengah tidur kat atas katil mamat ni. Nak tak nak Adelia terpaksa memimpin Nik Pasha sehingga ke kereta. Nasib baik bawak Swift kalau ER6N tadi tak tergamak nak bawa orang mengantuk tak hengat macam ni. Membahayakan kesihatan je kalau terjatuh. Sampai di kereta Nik Pasha dah tak hengat apa dah terus tidur terlentok sedap di bahu Adelia. Nak ditepis kesian pulak sudahnya sampai di rumah Adelia mamat tu tak sedarkan diri. Sedap je tidur terlena di bahu isteri terbuang. Sedih betul statement isteri terbuang. Hm..
Adelia panggil Nik Pasha beberapa kali tetapi no response. Haih..tidur apa pun tak tahu ni. Kalau bunyi bom kat tepi telinga pun harus tak sedar. Adelia mengambil kesempatan itu menilik wajah suaminya. Bentuk wajah terbentuk sempurna. Kacak..Tapi sayang kau bukan tercipta untukku..
Teralpa Adelia sejenak..


Dah puas telek muka aku!” sergah Nik Pasha dengan membuka matanya dengan tiba-tiba. Adelia yang tak bersedia serentak membulatkan matanya. Terkejut. Sudahlah wajah mereka agak rapat. Bila Adelia terkejut dan membulatkan mata Nik Pasha mengambil peluang itu merapatkan wajahnya lagi. Membalas menelek wajah Adelia pula. Adelia terkaku. Tapi..matanya pula terkelip-kelip. Nik Pasha terpesona..


"Boleh tak jangan buat muka macam tu!” Nik Pasha bersuara apabila dia tidak bisa menahan hati. Ada perasaan halus sedang menular seakan wabak yang bisa memudaratkan perasaannya. Serentak itu dia menggosok kepala Adelia berkali-kali. Cuba menghilangkan perasaan yang entah apa-apa yang ada apa-apa sebenarnya bukan kosong tetapi sesuatu... Tercengang Adelia dibuatnya.


Hah!” Adelia lagi membulatkan matanya. Nik Pasha yang melihatnya jadi geramlah pulak. Haihh..dia ni saja nak menguji iman akulah..


Kau ni saja nak kena cium apa?!!” Nik Pasha senyum nakal. Buat julung-julung kalinya Adelia melihat senyuman di bibir lelaki itu yang tersenyum kepadanya seorang. Macam tak percaya. Lagi bulat mata Adelia.


"I'm warning you..Adelia!” Nik Pasha memberi amaran. Adelia segera tersedar lantas cepat menutup mulutnya cepat-cepat. Okay,wake up Adelia! Sebenarnya kau yang mengantuk tahap petala lelangit dah ni. Adelia cepat pandang ke hadapan. Sedarlah diri tu sikit Adelia. Jangan perasanlah..


Ehem..Em..” Adelia berdehem mencari suara yang entah ke mana hilang.


Jom!” Ajak Adelia dan kemudian keluar dari kereta. Nik Pasha tersengih dengan wajah kalut Adelia. Entah kenapa hatinya begitu tercuit dengan wajah comel Adelia. Entah kenapa lagi naluri lelakinya bergetar aneh.




No comments:

Post a Comment