Thursday 7 June 2012

Bab 14: Di Penghujung Cintaku..Adelia


Apartment Adelia duduki kelihatan kecil saja tetapi dengan susun atur perabot moden dan simple membuatkan ruang yang kecil kelihatan selesa. Kemudian dilatari warna dinding dari hijau epal membuatkan pandangan mata Nik Pasha sejuk dan segar. Dari luar pintu rumah lagi kelihatan anak pokok kaktus bersusun cantik di atas rak yang tergantung di dinding membuatkan Nik Pasha mengulas keperibadian Adelia yang comel tetapi awas berduri bermaksud sukar untuk di dekati.


Masuklah! Rumah aku kecik je.” pelawa Adelia dengan senyum manis. Ikhlas tau bukan dibuat-buat. Nik Pasha membalas senyum Adelia. Senang hati dengan penerimaan Adelia. Iyelah,masing-masing dah dewasa takkan selamanya nak bertekak dan bergaduh macam anak remaja. Mungkin ini jalan yang terbaik untuk mereka. Selepas enam bulan mereka berdua akan berpisah. Biarlah perpisahan mereka berlaku dengan baik tiada sengketa. Mama pun taklah menangis sakan kerana anak perempuannya masih ada walaupun menantunya sudah tiada. Mungkin itu yang terbaik.


Cantik rumah kau walaupun kecik. Kemas!” puji Nik Pasha ikhlas. Dia berlalu ke sofa dan melabuhkan punggung. Segar dan harum persekitaran rumah isterinya. Selesa betul.


Rumah bujang je! Simple!” Adelia sengih. Kembang hatinya bila dipuji. Tapi yang membuatkan Adelia suka hati sebab Nik Pasha nampak mesra dan talkative pulak. Selalunya bila mereka berhadapan wajah serius yang dipamerkan. Sekarang Nik Pasha macam dah bertukar menjadi orang lain. Sisi Nik Pasha yang tidak pernah dia lihat. Ini mungkin sisi bersama Darwina agaknya patutlah Darwina tertawan. Kalau dengan aku sisi macam pembunuh upahan pun ada. Menakutkan..


Okaylah ni.” Nik Pasha senyum lagi. Adelia macam tak percaya sejak dari kereta lagi Nik Pasha duk menghulur senyum tak sudah-sudah membuatkan Adelia terpanar. Ish..mamat ni! Janganlah baik sangat. Tak biasa..


Duduklah dulu ye! Nak minum apa-apa tak? Lapar tak?” banyak pula pertanyaan Adelia yang cuba menghilang rasa gugup di hati dan menyembunyikan perasaannya yang dah kelam kalibut ni. Rentak jantung dah bertukar. Semacam je..


Lapar jugak ni! Last makan malam tadi. Sibuk..tau jelah kalau posting medical third class ni. Begging..intubated..ventilator..sibuk sampai ke pagi itu yang tak dapat nak tidur langsung.” adu Nik Pasha dengan muka dibuat sedih. Adelia nak tergelak melihat raut wajah Nik Pasha yang nampak macam budak cengeng je ni. Ini sisi Nik Pasha yang tak pernah Adelia lihat. Rasa nak di tangkap gambar wajah Nik Pasha sekarang ni dan di framekan. Nampak cute betul!


Kesiannya..Okay, kalau macam tu kau pergi mandi dulu. Then,kita pergi Mamak pekena roti canai dengan teh tarik. Amacam?” Adelia memberi cadangan. Perut pun lapar ni.


Hm..Dah tengahari ni makan nasi campur je la.” manja suara Nik Pasha. Adelia dah berasa lemah urat sendi. Apasal mamat ni? Suuweet je..


Haahla..okay!” Adelia masuk ke dalam bilik dan kemudian keluar dengan tuala dan berus gigi ditangan.


Nak mandi bilik air ada kat dapur. Peralatan mandi semua ada di dalam. Ini berus gigi baru.” Adelia menghulur barangan yang dibawa kepada Nik Pasha.


Thanks..” Nik Pasha senyum. Kemudian terus menapak ke bilik air. Dalam hati sedang bermonolog sakan walaupun sedang membersihkan diri. Nik Pasha tahu mereka berdua harus memulakan lebaran yang baru di dalam hidup mereka. Mereka tak perlu bermasam muka dan bergaduh lagi. Mereka berdua sudah cukup dewasa. Selesaikan secara dewasa. Nak ingatkan balik peristiwa lama rasanya dah tak perlu lagi. Biarkan segalanya berlalu dengan aman. Forget about the past..


Di kedai mamak..


Mereka berdua sedang enak menjamu selera. Adelia mengambil peluang lepak di kedai mamak dengan mengdownload lagu-lagu terbaru di dalam smart phonenya. Free Wifi siapa tak nak. Nik Pasha sekadar memerhati. Maklumlah dia cuma pakai handphone Sony Ericsson yang biasa yang lipat tu. Sungguh ketinggalan dia rupanya. Isteri yang dia duk bimbo-bimbokan dulu sekarang bukan main advanced lagi tentang teknologi ni. Tadi di rumah isterinya Nik Pasha melopong melihat begitu bersusun gadget terkini di meja komputer. Serba-serbi ada. Komputer flat skrin jenama Apple. Laptop jenama Apple. Ipad 2 ..Apple. I Phone 4..Apple. Ipod 4 Touch..Apple. Samsung Tablet pun ada. Samsung Galaxy Note pun ada. Samsung Galaxy S II pun ada. Pendek kata..semua gadget terkini ada. Bukan itu saja kamera DSLR Canon 600D, 550D dengan Nikon model D3200 tersusun cantik di rak. Membuatkan Nik Pasha kagum. Giler betul dengan gadget.


Download apa tu?” soal Nik Pasha apabila selesai makan. Adelia sengih. Dia tengah download lagu-lagu k-pop ni.


Lagu k-pop.” ringkas Adelia menjawab. Nik Pasha yang duduk berhadapan Adelia beralih tempat duduk dan duduk di sisi Adelia. Matanya sibuk melihat apa yang Adelia sedang buat.


Ingat tengah download 18S...” gurau Nik Pasha. Adelia menjegilkan matanya.


Aish..mana ada! Fitnahtul sungguhlah awak ni.” eh..tiba-tiba berawaklah pulak. Adelia tersasul. Geli pulak Adelia rasa macam girlfriend boyfriend bercakap pulak gayanya. Nik Pasha mengekek ketawa. Adelia terpempan. Sisi Nik Pasha ini membuatkan Adelia terpanar sungguh. Lemah iman den..


Habis tu dari tadi tak habis-habis download. Saya fikir satu je download benda berat la..18s..” sakat Nik Pasha lagi. Adelia muncung dipermainkan oleh Nik Pasha. Aku yang versi anak baik-baik ni dia cakap download tuutt..memang tak patut. Adelia buat muka tak puas hati dengan Nik Pasha siap berkerut-kerut muka dan mulut diherot ke sana-sini. Nik Pasha geram pula melihatnya. Comel sangat!


Tak percaya tengoklah sendiri.” Adelia tunjuk skrin yang sedang memuat turun lagu Fiction dari kumpulan B3EAST. Nik Pasha pandang skrin kemudian selamba mengambil smartphone Adelia lalu ditelek. Di tekan play lagu tersebut. Muzik pembukaan yang lain dari yang lain membuatkan Nik Pasha terpikat. Video itu di lihat dengan kusyuk. Ha..tau pun! Jangan main serkap jarang je bro..Adelia sengih.


Best jugak layan k-pop ni.” kata Nik Pasha. Mereka langsung tidak perasan yang mereka tengah duduk berkepit sakan. Terlalu dekat saling menyandarkan badan masing-masing. Kusyuk melayan k-pop punye pasal.


Adel!” tiba-tiba adalah umat melaung nama Adelia dari jarak semeter mereka. Mendongak kedua mereka bersama.


Eh,Abang Luq!” Adelia senyum menyapa lelaki berbadan tegap yang dah tegak di hadapan mereka. Nik Pasha pandang lelaki yang menegur itu dengan muka tak puas hati. Kacau betullah..


Buat apa kat sini,Del!” Kejap Adel! Kejap Del! Budget rapat sangatlah tu dengan isteri aku. Ish..mamat ni! Nik Pasha berasa terganggu.


Buat kuih koci bang! Apalagi mamam la abang ni.” Adelia berlawak. Apada tanya buat apa kat kedai makan?! Dah tentu-tentu nak makan.


Tak adalah mana tau cari abang nak masukkan software apa-apa ke?” Luqman sengih ke arah Adelia. Lelaki di sebelah Adelia di pandang sekilas. Tak bestnya ada watak pengganggu kat sebelah ni. Siapa ni? Boyfriend Adel ke? Melepas aku..


Taklah bang! Datang nak makan je ni.” jelas Adelia. Dulu dia selalu cari brader ni kalau nak jailbreak gadget Applenya. Sekarang semua dah jailbreak tak ada maknalah nak jumpa brader ni lagi selagi tak ada keperluan. Hehe..tak baik betul!


Okaylah,abang tengah tunggu customer ni. Nak jailbreak ipad2.” beritahu Luqman.


Eh,I pad 2 dah boleh jailbreak ke?” soal Adelia betul-betul nak tahu. Kalau macam ni bolehlah dia jailbreak Ipad2 kepunyaannya. Baru je beli sebulan yang lalu selepas dia dengan senang hati let go Ipad lama dekat Mudah.Com. Hehe..Thank you Mudah kerana menyenangkan ku..Cewah..macam iklanlah pulak!


"Dah boleh dah! Kenapa? Adel dah beli Ipad 2 ke?” bukan dia tak tahu gadis itu terlalu giler dengan gadget. Serba-serbi mak nenek gadget ada. Tak mustahil gadis itu dah beli ipad2.


Biasalah abang! Macam tak kenal Adel lagi.” Adelia tergelak. Luqman yang dari tadi berdiri selamba menarik kerusi dan duduk di hadapan Adelia. Nik Pasha dah tak senang duduk. Ai..siap duduk pulak! Ada jemput duduk ke?!! Nik Pasha bertambah-tambah tidak menyenangi kehadiran Luqman di antara mereka.


Bila nak jumpa abang? Abang free anytime kalau pasal Adel.” selamba badak Luqman berkata. Tak cover langsung depan Nik Pasha. Tak heran! The best man win,okay!


Malam nanti kita jumpa kat sini,okay tak?” Adelia dah tak sabar-sabar nak jailbreak ipad2 yang baru dibeli. Nik Pasha menoleh pantas ke arah Adelia. Amboi..tak ingat langsung suami kat sebelah ni. Suka-suka arrange time nak jumpa jantan depan suami. Berani betul..


Okay,set!” Luqman sengih. Macam arrange berjanji temu pula rasanya. Sukanya..
Nik Pasha pula muncung tidak suka Adelia bertemu lelaki itu.


Okay,Del! Customer dah tunggu tu.” Luqman bangun sambil tersenyum manis melihat Adelia. Dia dah lama jatuh hati dengan gadis itu. Pertama kali melihat terus tersangkut hatinya. Lelaki di sebelah Adelia malas nak dipeduli. Habis kuat pun pakwe je kot. Takpe..ada can lagi. Janji jangan kahwin sudah.


Adelia senyum mengangguk. Nik Pasha di sebelah yang sudah berubah wajah langsung dia tidak sedari. Maklumlah,selama ini diakan hidup bujang. Tak ada yang nak marah..


Malam ni aku ikut!” ujar Nik Pasha tiba-tiba.


Nak ikut? Eh,kau tak nak balik rumah ke?” tanya Adelia hairan. Mereka dah sepakat yang petang nanti Adelia akan menghantar Nik Pasha ke hospital semula mengambil keretanya dan pulang ke Gombak.


Aku tidur rumah kau malam ni.” balas Nik Pasha dengan muka selamba. Adelia terpempan. Eh,suka hati nak tidur rumah orang pulak! Dah bagi betis nak paha pulak. Orang dah tolong nak lebih-lebih pulak.


Eh,kenapa pulak nak tidur rumah aku pulak?” soal Adelia tak puas hati. Mana boleh! Aku dah tolong bagi tumpang tidur sekejap nak lebih-lebih pulak.


Kau nak keluar dengan lelaki sorang-sorang risau aku.” Nik Pasha meluahkan kerisaun hatinya. Lelaki bukan boleh percaya. Tak boleh..Tak boleh..


Aku dah kenal lamalah. Selalu jumpa. Tak payah nak temankan, aku boleh jaga diri.” Adelia tak setuju. Adelia hairan dengan keprihatinan Nik Pasha yang tiba-tiba itu. Tak pernah-pernah nak ambil tahu hari ini boleh pulak nak berlagak baik. Pergilah risaukan girlfriend kesayangan dia tu lagi bagus. Nak risaukan aku pulak. Tak ada maknalah..


Dah kenal lamalah lagi tak boleh percaya. Aku ikut kau malam ni dan malam ni aku tidur rumah kau jugak. Esok aku kerja shif pagi aku dah malas nak balik rumah.” tegas Nik Pasha berkata. Adelia dia pandang serius.


Eh..mana bo..” tak sempat nak kata habis Nik Pasha menyampuk.


Boleh je..” tegas. Nik Pasha bangun lantas ke kaunter pembayaran tanpa mempedulikan Adelia. Selepas pembayaran dibuat Nik Pasha selamba menarik tangan Adelia dan menggenggam erat. Mereka berjalan sambil berpegangan tangan ke arah motosikal Adelia. Luqman yang ada di situ melopong melihat Adelia dipimpin oleh lelaki lain. Nik Pasha puas hati. Ini isteri akulah..


13 comments:

  1. Adoi, dalam hati Pasha ada taman.. dalam benci ada cinta yang sedang subur.

    Wah, x sabar nak baca next chapter.

    Please, jadikan Pasha dan Adelia saling jatuh cinta.

    *angau sudah ni.

    ReplyDelete
  2. hehe..angau ye..nantikan entry sy yg lain ok..pasti menggigit perasaan..geram je dgn pasha..

    ReplyDelete
  3. betul, pasha ni... kalau anak saya, sudah lama kena gigit ni.

    ReplyDelete
  4. cpt lh continue..
    x sbr nk tau per yg jd.....
    huhuhuhu...cpt plzzzzzz

    ReplyDelete
  5. yup..continue2. xsabar da nie nk thu tntg hbungan pasha dgn adelia

    ReplyDelete
  6. Hehe..tgh usaha ni buat u all geram dgn pasha byk2..

    ReplyDelete
  7. Hehe..tgh usaha ni buat u all geram dgn pasha byk2..

    ReplyDelete
  8. Hehe..tgh usaha ni buat u all geram dgn pasha byk2..

    ReplyDelete
  9. Sumpah best,xtipu..kasitau adelia jual Mahal byk cik penulis..

    ReplyDelete
  10. Huaaaa....tahap best tak ingat....nak lagi plzzzzzxx

    ReplyDelete
  11. Tq krn mngikuti cerita ini. Entry seterusnya in progress. Sabar ye! Teruskn mnyokong sy..

    ReplyDelete
  12. Bila nak update n3 baru...lama dah tunggu....

    ReplyDelete