Monday 10 June 2013


BAB 8: SESUNGGUHNYA..DIA LELAKI PELINDUNGKU

“CAKAP bukan player tapi the way you act..such a big player! You player!” Zara mencebik. Tiba-tiba dia merasakan lelaki di hadapannya seorang yang merbahaya pula. Bahaya untuk para gadis dengan sikap caring terlebihnya. Boleh buat para gadis salah faham. Bibirnya digigit tanpa sengaja. Masih terasa kehangatan jari Daris mengusap bibirnya. Jantungnya juga masih belum berdenyut normal.

You mean..yang tadi tu? Sorry..sikap saya tadi tu buat awak salah faham. It’s just a little help from me. Forget it!” Daris sengih. Tak menyangka pertolongannya dicap player pula. Tak habis-habis dengan statement playernya! Daris tersengih.

Dear..awak betul-betul tak tahu hati perempuankah?” Zara menggelengkan kepala dengan sikap Daris yang terlalu perhatian dengan perempuan. Dia tidak tahu hanya dengan dirinya sajakah atau dengan perempuan lain juga Daris bersikap perhatian begitu? Jika memang sifat azali Daris sememangnya begitu memang seorang lelaki yang merbahaya.

Well, dear..lelaki tidak akan pernah tahu hati perempuan, Zara! Jenis spesies susah nak faham. Bila lelaki faham A, perempuan fahamnya Z. Jauh dari jangkauan fikiran. Awak tak rasa perempuan tu, merbahaya!” selamba Daris meluahkan buah fikirannya.

Zara tergelak bengang. Amboih!


Girls fact! Millions of things are running in her mind. Itu yang merbahaya!” tambah Daris sengaja memanaskan Zara. Tergelak bila melihat Zara sudah kembang kempis menahan marah. Nampak comel dengan pipi memerah.

So..apa yang ada dalam fikiran lelaki pula? Millions of things are running in his mind to break girl’s heart, right?” balas Zara geram.

Hm..Zara..you know what? For every girl with broken heart there is a guy with a glue. Untuk cantum semula hati yang berkeping-keping tu, don’t worry! Mans fact! Believe me!” Daris tersengih kemudian tergelak.


Zara dah cemberut. Wah! Wah! Ini sudah lebih! Sakit pula hatinya mendengar kata-kata Daris. Bila sakit hati dia teringatkan Qaiser yang tidak pernah cuba memahami dirinya, perasaannya dan hatinya. Tidak pernah sedikit pun mencuba. Sayu pula hatinya.

 “Daris! Awak pernah terluka? I mean..sentiasa dilukai..to be hurt, to feel lost, to be left out in the dark, to be kicked when you’re down, to feel like you’ve been pushed around, to be on edge of breaking down and no one’s there to save you. No, you don’t know what it’s like!” teringat setiap perkara Qaiser pernah lakukan terhadap dirinya satu persatu. Adakah dia yang terlalu bodoh membiarkan dirinya dipergunakan oleh lelaki itu sesuka hati?

“Ada lelaki dengan gam UHU ke? Gam gajah ke? Dapat ke tampal balik hati yang dah berkeping-keping tu? Dapat?”  dia marahkan siapa sebenarnya? Marah dengan kata-kata Daris atau marahkan Qaiser yang selama ini memperkotak-katikkan perasaannya? Urghh..

“Zara..I’m so..sorry..my fault! Saya tak patut buat awak tersinggung. Saya agak saya dah terlebih bergurau ni! I didn’t mean anything to hurt your feeling. Ah, mulut ni!” Daris tepuk mulutnya yang lancar sangat berkata-kata. Dia dapat merasakan Zara di dalam kekecewaan yang teramat sangat. Mungkinkah kerana CEO mereka?

I really don’t know, Daris..” Zara menundukkan wajah. Kenapa hatinya begini? Kenapa berdenyut demi untuk lelaki bernama Qaiser?

“Zara..walau seremuk mana hati dilukai, bentuklah ia semula dan serahkannya kepada Allah. Sesungguhnya..Allah sentiasa ada untuk hamba-Nya.” Itu saja yang mampu Daris katakan. Dia bukan siapa-siapa dengan gadis itu dan dia tidak tahu hujung pangkal perihal gadis itu. 

Kata-kata Daris membuatkan hati Zara bagai diregut sesuatu. Dia terasa diri amat kekurangan. Walaupun dia kaya harta tetapi seperti dia miskin sesuatu? Ada kekosongan di dalam hatinya.

Zara membuang pandang ke arah luar menerusi cermin lutsinar. Dari dalam café, Zara terlihat seseorang yang amat dia kenali berada di luar sedang berjalan berduaan dengan seorang perempuan yang tidak dikenali. Kemudian, dia tergelak pahit.

Daris pelik dengan riak wajah Zara seperti terlihat sesuatu. Lantas, menoleh ke arah yang sama. Dia nampak CEO mereka berjalan dengan seorang perempuan. Daris tarik nafas dan menghembus nafas dengan keluhan. Mungkin Zara terlalu menyukai CEO mereka? Daris dapat merasakan kepedihan hati Zara kini. Barulah dia mengerti setiap kata-kata Zara tadi.

Be that girl who never backed down, Zara! Be that strong girl that everyone knew would make it through the worst,” Daris membawa badannya sekali lagi mendekati wajah Zara yang suram. Wajahnya sengaja mendekat mencari anak mata Zara yang kehilangan cahaya. Lantas, Daris meletakkan tapak tangannya ke pipi Zara. Hangat tapak tangan Daris menghangatkan hati Zara yang kedinginan dengan cinta.

Zara mendongak. Tersentuh..


Mereka bertatapan dengan perasaan berbaur.

 
“TAK mau la..ma! Abang Qaiser dah ada orang lain. Buat apa Zara pergi ofis dia lagi.” Zara malas nak bangun dari katil. Dia sedang bersedih. Meratapi kepedihan yang Qaiser mustahil untuk dimiliki lagi kerana lelaki itu telah menemui cinta sejatinya.

Is that true?” Datin Sri Delilah terkejut mendengar kata-kata anak kesayangannya.

“Betullah, ma! Abang Qaiser betul-betul bersungguh dengan perempuan tu. Pertama kali Zara melihat Abang Qaiser begitu serius dengan perempuan. Zara nak buat apa lagi, ma?” luah Zara dengan perasaan membuku. Sungguh dia sakit hati tetapi dia bukan siapa-siapa dengan lelaki itu. Mereka tidak pernah bercinta. Hanya dia yang memburu Qaiser sedari dulu lagi. Qaiser tidak pernah membalas cintanya.

Poor my little girl! Come to mama, Zara! Sini, sayang..” panggil Datin Sri Delilah cuba memujuk hati anak perempuan kesayangannya. Dia tahu Zara pasti terluka dengan begitu teruk. Dia tahu hati Zara bagaimana dengan Qaiser. Datin Sri Delilah mengeluh. Mereka teramat kaya namun ternyata dengan harta kekayaan mereka tidak dapat membeli kebahagiaan anak mereka sendiri. Datin Sri Delilah kesal.

Zara terus mendapatkan mama dan tanpa dapat ditahan lagi jatuh berderaian air matanya. Dia memeluk mama dengan erat sekali.

 It’s okay..shh..dah jangan menangis lagi. Nanti mama bincang dengan Puan Sri pasal Qaiser,” Datin Sri Delilah menepuk perlahan belakang anak kesayangannya memberi semangat.

“Jangan mama! Tak ada gunanya lagi..Abang Qaiser memang tak pernah sukakan Zara dari dulu lagi. Kalau dia ada perasaan dengan Zara dah lama dia terima Zara, Ma! Jangan paksa Abang Qaiser lagi. Lagipun, perempuan yang dia sukakan tu perempuan baik-baik dan Abang Qaiser nampaknya terlalu sukakan perempuan tu. Biarlah..Zara rela, ma! Demi kebahagiaan Abang Qaiser Zara terima.” Dia terlalu mencintai Qaiser. Kegembiraan dan kebahagiaan lelaki itu adalah kebahagiaan dan kegembiraan dirinya juga. Cinta tidak semestinya memiliki. Walaupun pahit dan terlukanya hati. Biarkan saja perasaan ini, pasti suatu masa akan pergi jauh-jauh melewati masa.

“Tapi, anak mama yang terluka. Mama sakit hati melihatnya, Zara.” Datin Sri Delilah tidak dapat menerima hati anak kesayangannya disakiti sewenang-wenangnya.

“Ma..biarlah..selepas ini..Zara tidak mahu mengambil tahu tentang Abang Qaiser lagi. Zara akan berhenti, ma!” Sepatutnya begitu. Selama ini dia ibarat penjaga kepada Qaiser. Segalanya dia yang uruskan padahal mereka tidak pernah punyai apa-apa hubungan istimewa. Hanya kerana mereka berdua berkawan rapat sedari remaja lagi dan juga kerana keluarga mereka berkawan rapat. Selepas ini, dia akan mengikut hala tujunya sendiri dan tiada kena mengena lagi dengan lelaki bernama Qaiser. Lagipun, Qaiser sudah mempunyai perempuan lain yang akan menjaga dan mengambil tahu. Buat apa dia menyibuk lagi.

“Kita pergi bercuti sayang? Pergi Europe nak?” Datin Sri Delilah memberi cadangan cuba menggembirakan hati anak kesayangannya. Mungkin dengan bercuti anaknya dapat  melupakan Qaiser. Mungkin tidak sepenuhnya sekurang-kurangnya dapat menenangkan fikiran.


Zara menganggukkan kepalanya bersetuju dengan cadangan mama. Dia inginkan ketenangan hati. Biarlah dia membawa hati yang retak berjuta ini pergi. Qaiser tidak memerlukan dirinya lagi.

HATI Zara berbelah-bagi, dia sebenarnya tidak mahu melangkah lagi ke Armada namun dia harus juga kerana dia pemegang saham terbesar selepas Tan Sri Megat Arman Zainal Abidin, Megat Qaiser dan papanya sendiri. Dia terpaksa mengikuti papa ke mesyuarat agung syarikat mereka. Terpaksa!

Zara seperti biasa sentiasa cantik dengan pemakaiannya tetapi ada perubahan sedikit dengan gayanya pada hari ini kerana selalunya Zara gemar mengikuti fesyen Paris Hilton. Tetapi, tidak pada hari ini dia mengenakan pakaian dari rekaan pereka fesyen terkenal iaitu Zang Toi. Dari atas sehinggalah ke bawah semuanya berwarna putih gading. Rambutnya yang keemasan dan curly dibiarkan lepas bebas dan diselit pin rambut bertatahkan berlian di tepi kepalanya. Terlalu cantik dan sofisikated.

Kehadiran Zara di bilik mesyuarat mengundang banyak mata ke arahnya. Zara hanya tersenyum. Papa hanya melirik ke arahnya perasan begitu banyak mata memandang ke arah anak daranya. Sempat dilihat papa menggelengkan kepala. Zara nak tergelak di dalam hati. Bukannya dia salah apa-apa pun. Zara mengikuti papa dari belakang. Dia langsung tidak mencari di mana Qaiser berada. Dia dah tahu sangat tempat Qaiser di mana dan dia tidak peduli langsung. Sewaktu dia duduk, sempat jugalah matanya memandang ke arah Qaiser yang berada betul-betul di hadapannya. Dia memandang tanpa riak dan kosong. Kemudian, dia mengeluarkan Ipad dari briefcase comelnya. Baik dia melayan facebook lagi bagus.


Mesyuarat berlangsung tidak lama kemudian tetapi Zara dengan dunianya sendiri. Bila memerlukan persetujuan darinya dia hanya memandang papa dan mengangguk setuju jika papa menganggukkan kepala. Dia tidak tahu apa-apa. Dia hanya pemegang saham sekadar pada nama sahaja. Kemudian, perhatiannya lebih kepada  mengadap Ipad. Zara tersenyum-senyum sendiri sewaktu chatting dengan Daris di facebook. Lelaki itu terlalu sweet orangnya. Terlalu perhatian. Senang berkawan dengan lelaki itu.

Ehem..sudah-sudahlah tu! Meeting dah habis.” Tegur papa sewaktu dia sedang leka membalas mesej dari Daris.

Zara mendongak dengan wajah tersengih. Kemudian, cepat-cepat bangun dan mengikuti papa dari belakang. Dia ingin menemui Daris di bawah. Daris sedang menunggunya.

“Zara pulang dulu! Papa ada hal dengan Uncle Man.” Ujar papa menyuruh Zara beredar terlebih dahulu tanpa menunggu papa. Zara hanya tersenyum mendengar kata-kata papa kerana dia sememangnya terburu-buru ingin berjumpa dengan Daris di bawah.

Kaki cepat dihayun ke arah lif. Sewaktu melalui bilik Qaiser, tiba-tiba lengannya ditarik dari belakang. Zara terpinga-pinga. Matanya pantas mencari siapa yang suka-suka hati menarik lengannya dengan kasar.

“Lepaslah! Buat apa tarik-tarik Zara macam ni? Sakitlah!” Zara terus merentap tangan Qaiser yang sedang memegang tangannya dengan kuat. Rupanya Qaiser yang mengasarinya.


“Ikut abang!” Qaiser tidak peduli terus menarik tangan Zara sehingga ke ofis. Arni pula yang terpinga-pinga dengan sikap kasar bosnya menarik Zara masuk ke dalam ofis.

“Apa kena dengan mereka berdua tu?” getus hati Arni hairan. Dah lama Miss Zara tidak muncul di pejabatnya. Alih-alih hari ini muncul pula. Bila muncul drama sebabak pula terhidang di depan mata. Apa hal?

You..sit down!” paksa Qaiser menyuruh Zara duduk dengan paksaan.

“Kenapa dengan abang ni? Sakit lengan Zara ni.” keluh Zara sambil menggosok lengannya yang sudah berbirat merah.

“Zara pergi mana malam tu?” tanya Qaiser geram. Teringat Zara yang hilang dengan tiba-tiba sewaktu di hotel dulu. Dia menyuruh Zara mengorek rahsia perniagaan boleh pula Zara menghilangkan diri. Yang membuatkan dia lebih menyirap melihat Zara menonong mengikuti seorang lelaki tidak dikenali. Entah pergi ke mana? Jangan-jangan pergi ke tempat yang tidak elok bagi memuaskan nafsu. Qaiser begitu mudah membuat penilaian.

“Zara balik rumah! Tak sihat!” dalih Zara. Malas nak memberitahu perkara yang sebenar. Bukannya Qaiser mahu mendengar kata-katanya pun.

“Tak sihat atau pergi menggatal mengikut jantan. Abang nampak Zara, mata abang belum buta. Zara mengikut jantan mana entah malam tu? Pergi puaskan nafsu, kan?” tuduh Qaiser tanpa berfikir panjang.

“Dah tau kenapa bertanya lagi!” urghh..Zara rasa nak meletup dituduh yang bukan-bukan. Kalaulah Qaiser tahu apa yang berlaku terhadap dirinya malam itu, apa agaknya tindakan Qaiser? Menyelamatkan dirinyakah? Atau membiarkan dirinya dibaham lelaki-lelaki tua kerepot yang nak mampus tu?

“Pasal Zara, abang kalah dengan tender Mr Jang tu! Syarikat kerugian berjuta ringgit tahu tak?” Qaiser memaki Zara seenaknya. Sakit hatinya bila mendapat tahu Global yang memenangi tender AXL industries. Kredibilitinya sebagai CEO dipertikaikan lagi oleh pemegang-pemegang saham tadi dan dia melihat Zara hanya tersengih-sengih dan tersenyum-senyum mengadap Ipad. Mau tak bertambah-tambah sakit hatinya.

So what? Kalau dah tahu Zara tak boleh diharap kenapa harapkan Zara. Carilah perempuan lain untuk menjayakan rancangan abang tu!” Zara terus bangun. Buat apa dia di sini hanya sekadar mendapat maki hamun orang. Dia juga ada harga diri.


Sit down, Zara! Abang tak habis lagi ni.” Qaiser menahan dan memaksa Zara duduk kembali.

Why should I care, hah?” Zara hangin.

Tangan Qaiser menahan. Kedengaran bunyi ring tone handphone Qaiser dari dalam poket seluarnya. Tangan masih menahan Zara dari bangun. Zara terdiam. Malas nak melawan. Hanya mendengar suara Qaiser yang sedari tadi kasar bertukar lembut apabila bercakap di talian. Zara tahu pasti perempuan itu, kekasih hati Qaiser. Hati Zara mendongkol geram.

Well..abang tengah meeting tadi sayang. Pasal tu tak dapat menjawab panggilan sayang.” Lembut saja suara Qaiser memujuk kekasih hatinya.

Wajah Zara masam. Sakit telinganya mendengar suara lembut Qaiser berbicara dengan kekasih hatinya. Kalau dengan dia entah berapa skala ritcher suara halalintar membelah bumi. Huh! Sebal..sebal..

I’m sorry..It’s my fault..Abang  banyak kerjalah sayang. Jangan marah dengan abang.” Zara mendengar lagi. Terkejut juga mendengar Qaiser memohon maaf kerana itulah perkara yang paling susah Qaiser ingin lakukan. Perempuan itu benar-benar istimewa di hati Qaiser. Hati Zara terasa sayu pula. Dirinya tidak pernah dilayan sebegitu baik oleh Qaiser.

No, I haven’t eaten anything yet! I’m so hungary, sayang.”

Yes, I’m so tired..”

But,It’s all gone when I hear your voice.” Rengekan Qaiser membuatkan Zara tidak percaya. Sudah lama dia tidak melihat Qaiser yang manja begitu. Qaiser yang manja begitu hanya pernah dilihat sewaktu zaman remaja mereka. Satu waktu dulu mereka teramat rapat dan sering berdua. Apabila menginjak dewasa, sikap Qaiser banyak berubah. Dingin dan tidak lagi rapat dengannya. Hanya dia yang terhegeh-hegeh mencari perhatian Qaiser. Dia tidak dapat melupakan kenangan masa remaja mereka yang seindah pelangi.

“Senyum untuk abang! Jangan tipu abang tahu sayang tengah tarik muncung. Tengok tu! Dah boleh buat sangkut baju dah.” Kedengaran Qaiser berseloroh dengan kekasihnya. Zara makan hati dengan sikap Qaiser yang tidak peduli dengan kehadirannya di situ seperti sengaja mahu menunjukkan kemesraannya dengan kekasih hatinya.

Do you love me?” That’s it! Zara rasa dia sudah cukup mendengar perbualan pasangan kekasih yang bahagia. Dia harus keluar dari situ sebelum hatinya terbakar dengan perasaan cemburu dan sakit hati yang melampau.

Yes, I love you too..”

Zara bingkas bangun dengan kasar. Dia dah hampir nak meletup sekarang ni.

I’m not done with you yet!” bisik Qaiser cepat di telinga Zara sebelum Zara sempat melangkah. Lengan Zara dipegang kuat. Dalam waktu yang sama dia masih berbual di talian.

Tajam mata Zara memandang Qaiser. Tidak percaya Qaiser masih sanggup menahan dirinya dari beredar walaupun sedang berbual dengan kekasih hatinya. Masih belum puas menyakiti hatinyakah?

“Sayang..I got to go now. I’ll see you at exactly eight! Kita dinner sama-sama, okay?” perbualan masih belum ditamatkan.

Zara berusaha membebaskan dirinya.

Okay, bye sayang.”

Let go of me!” tinggi suara Zara menyuruh Qaiser melepaskan dirinya. Lengannya terlalu sakit dipegang kuat begitu. Malah hatinya juga terlalu sakit dengan kemesraan Qaiser dan kekasih hatinya.

“Kita belum habis lagi, Zara!” suara Qaiser juga meninggi.

“Apa yang abang nak lagi ni? Kalau pasal malam tu? Okay, Zara memang ikut jantan tu! Puas hati! Tapi, kalau nak salahkan Zara kerana kehilangan tender tu? Okay, salah Zara! Puas hati! Jadi, selepas ini jangan nak harap apa-apa lagi dengan Zara.” jerit Zara geram. Bagi Qaiser menyalahkan dirinya jika itu membuatkan Qaiser berpuas hati.

“Oh..tahu nak mengaku! Keluar dengan entah mana-mana jantan! Zara ni betul-betul rosak tau tak? Rosak! Bibir ni..dah lumat dikerjakan jantan tu, kan? Tapi, masih nak melawan cakap abang!” bibir Zara dicuit kasar.

Zara cuba mengelak jari Qaiser yang mencuit bibirnya. Air matanya tidak dapat ditahan lagi. Mudahnya mulut Qaiser menuduhnya bukan-bukan setelah begitu banyak pengorbanan yang telah dia lakukan untuk lelaki itu. Sampainya hati..

“Kalau Zara rosak pun abang peduli apa? Bibir Zara, tubuh badan Zara suka hati Zara nak bagi kat siapa pun. Siapa abang dengan Zara? Bukan sesiapa, okay!” balas Zara. Hatinya terlalu sakit dengan kata-kata Qaiser yang tajam menikam tangkai hatinya.

“Oh..macam tu! Dari bagi kat entah mana-mana jantan baik bagi kat abang, kan? Biar abang yang puaskan Zara. Kenapa tak cakap dengan abang kemaruk sangat dengan jantan? Abang boleh puaskan Zara.” serentak itu Qaiser memagut bibir Zara dengan kasar. Kelakiannya amat tercabar dengan kata-kata Zara.

Terkejut Zara dengan tindakan Qaiser memagut bibirnya dengan kasar dan mengucup tanpa henti. Zara meronta-ronta cuba melepaskan diri. Tangannya memukul-mukul dada Qaiser.

Qaiser yang tidak dapat menahan dirinya dipukul terpaksa melepaskan Zara. Dadanya terasa sangat sakit dengan pukulan Zara.

Ahhh..You..jerk!!” Zara menjerit nyaring. Dia sudah tidak peduli. Biar semua orang mendengarnya.

Do you have any respect for me, hah! At least, once!” Zara menangis semahunya. Zara tidak dapat menahan perasaan geram dan sakit hatinya lagi bertindak memukul Qaiser lagi. Pukul dengan kuat dan semahunya. Dia benar-benar sakit hati.

Qaiser terpaksa melawan dengan memegang tangan Zara yang tidak sudah-sudah memukul dirinya.

“Hei..sudahlah tu, perempuan!” Qaiser pula menjerit tidak tahan dengan Zara yang asyik memukul.

 Zara menolak dada Qaiser dengan kuat. Qaiser terdorong ke belakang hampir terjatuh ke belakang tetapi masih dapat mengawal dirinya dari terjatuh.

Zara telah tiada. Bagai taufan Zara terburu-buru keluar meninggalkan pejabat Qaiser.
 
Qaiser terpaku. Tidak menyangka Zara menjadi terlalu agresif seperti itu. Masih terasa bibirnya yang basah dengan kucupan mereka.
 
Pesanan penulis:
As salam..
Dah tau dah..pasti ramai yang sakit hati dengan Qaiser..
Mana Daris ni?
Big hug for everyone of you..
Jangan pernah lupa menjenguk blog saya, okay! TQ you all..
 

9 comments:

  1. Replies
    1. atiza terkesan dgn watak qaiser. Tq krn ikuti cite ni.
      hrp jln cite xmnghampakan..

      Delete
  2. I think zara will end up with qaiser ..just my 2 cents :)

    ReplyDelete
  3. Hm..apa kata bg opinion kpd sy utk memilih siapa lelaki pelindung zara di setiap new entry..sy dh dpt jln citenya but for make it adventure n anxious..i need ur opinion.
    competition between this 2 guys..
    make it different & xsabar nk tahu what the next..
    help me..

    ReplyDelete
  4. Sentiasa jenguk tp skit hampa bila jenguk.....n3 nya tiada.
    Dpca bila akan mula dipasarkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori ayu salina..sy xupdate sb nk fokus dgn DPCA n dlm ms yg sama sibuk dgn tugas harian. DPCA dh dinilai n publisher dh setuju terbit. sy xnk war2kan dulu coz benda lom ada lg. Inshaa..Allah jika ada rezeki DPCA dpt dipeluk juga. Hrp DPCA dpt memenuhi piawaian pembaca yg memgikuti DPCA. Sy risau sgt jika buat pmbaca hampa. sori again tau..

      Delete